@article{oai:sgul.repo.nii.ac.jp:00002354, author = {滝沢, 広忠 and TAKIZAWA, Hirotada}, issue = {71}, journal = {札幌学院大学人文学会紀要, Journal of the Society of Humanities}, month = {Mar}, note = {GHQ(General Health Questionnaire)30項目版を用いて日米の聴覚障害学生の精神健康に関する調査を行った。その結果以下のことが明らかにされた。(1)聴覚障害学生の精神的健康度は健常者と神経症者との中間にある。しかしこれは大学生全般に見られる傾向であり, 特に聴覚障害者の特徴とはいえない。(2)日米比較では, アメリカの聴覚障害学生の方が精神的に健康といえる。しかし日本人の場合, 聴覚障害学生と対照群(健聴学生)の差はそれほどみられなかったことから, 日米の差は聴覚障害という病理的な問題ではなく, 文化, 社会的背景の違いによるものと思われる。(3)聴覚障害学生と健聴学生を比べると, 後者の方が生活意欲はやや低下しているといえる。いずれにしても今回の調査から, 聴覚障害をもつ学生が精神的不健康であると結論づけることはできない。, A 30-item General Health Questionnaire (GHQ) administered to American and Japanese hearing-impaired undergraduates in the United States and Japan revealed the following : 1. In both the American and the Japanese hearing-impaired samples, the overall GHQ score was between that of psychologically healthy and that of neurotic. That score does not reflect traits of hearing-impaired students but rather those of college students in general. 2. The American hearing-impaired students are psychologically healthier than are the Japanese students. In the Japanese sample, there was no difference between hearing-impaired students and a non-impaired reference group. The difference between the American and the Japanese students seems to come not from pathological problems but from, cultural and social background. 3. A comparison of Japanese hearing-impaired students with Japanese non-impaired students showed the latter to be less highly motivated in general activities. These results do not support the idea that hearing-impaired students are psychologically unhealthy., 6, KJ00000180091, 論文, Article}, pages = {67--75}, title = {聴覚障害学生の精神健康に関する日米比較}, year = {2002}, yomi = {タキザワ, ヒロタダ} }