@article{oai:sgul.repo.nii.ac.jp:00002923, author = {大宮, 秀淑}, issue = {1}, journal = {札幌学院大学心理学紀要, Bulletin of Faculty of Psychology Sapporo Gakuin University}, month = {Oct}, note = {本研究の目的は,箱庭療法で使用される砂の色が異なる箱庭作品に違いが認められるか否かを検討することである。対象は大学生55名(男子:22名,女子:33名)である。対象者は2種類の砂(白砂・茶砂)を用いて各砂色につき1回ずつ箱庭作品を制作した。制作終了後,質問紙による回答を求め作品の印象を訊ねた。結果として,白砂による作品は未熟な印象を与え作品に対する満足度が低いことが明らかとなった。白砂という素材が持つ様々かつ曖昧なイメージを刺激する働きによる影響が認められた。イメージ内容には性差が認められ,男子学生は否定的イメージを持つことが示された。一方,茶砂に関しては作品に対する満足感が高く,性差が認められるとともに茶砂が持つ大地の役割や母性とのつながりが示唆された。制作回数の効果については,1回目よりも2回目の作品の方が成熟度に関して深まりが感じられる結果となった。他の砂色に関する比較検討が今後の課題である。, The purpose is to investigate whether differences are observed in Sandplay works due to different color of sand used in Sandplay therapy. The subjects are 55 university students (22 males, 33 females). The subjects made a Sandplay once for each sand color using two kinds of sand (white sand / brown sand). After completion of production, researcher asked the students the impression of the work using the questionnaire. As a result, it was revealed that the work by white sand gave a premature impression and the satisfaction with the work was low. The effect of stimulating various and ambiguous images possessed by the material called white sand was recognized. The gender gap was recognized in the image content, and it was shown that the male students had a negative image. On the other hand, with respect to brown sand, the satisfaction of the work was high, gender gap was recognized, and the role of land by brown sand and the connection with the motherhood were suggested. Regarding the number of works, subjects felt deeply about the maturity of the second work rather than the first work. The future task is to compare other sand colors., Bulletin, 論文, Article}, pages = {35--56}, title = {箱庭療法の砂色に関する基礎的研究}, volume = {1}, year = {2018} }