@article{oai:sgul.repo.nii.ac.jp:00002924, author = {森, 直久}, issue = {1}, journal = {札幌学院大学心理学紀要, Bulletin of Faculty of Psychology Sapporo Gakuin University}, month = {Oct}, note = {現在の大学には,学力,意欲,集団への適応力に困難を抱える学生が少なからず存在している。本論文は,このような学生の支援を,生態心理学的アプローチによって遂行しようとするプロジェクトの構想と計画を述べる。学生たちの困難を,特定環境下で不適応的に安定した知覚−行為循環の結果ととらえる。そして適応的な知覚−行為循環を構成する適切なアフォーダンス知覚およびそれを可能にする行為を特定し,環境の整備によって適応的な知覚−行為循環を導こうとする。これが本プロジェクトの基本姿勢である。多様な特性と困難をかかえる学生集団に対して同時に,このような環境整備を実現するため,『学び合い』の実践を導入する。この実践の中で学生らは,適切な知覚−行為循環を生み出す,認知的,社会的なアフォーダンス知覚と行為調整を学習していくことが期待される。, Current universities in Japan hold a number of students with difficulties in academic abilities, motivation for learning, and adaptation to groups. This paper presents some research plans for support to difficult students by an ecological psychology approach. From this point of view, difficulties of students are considered consequences of maladaptively balanced perception-action circulation; Specification of adaptive perception of affordances and regulatory actions for the appropriate circulation is attempted; environments for the adaptive perception-action circulation are tried to identify. The project decided to introduce “Manabi-ai” practice (a kind of active learning) into class learning to simultaneously treat a wide range of students in their attributes and difficulties. This paper also has a short introduction to “Manabi-ai” practice to show its possibilities for difficult students to learn perceptionaction circulation driven by adaptive perception of cognitive/social affordance and regulatory actions for it., Bulletin, 論文, Article}, pages = {57--71}, title = {多様な目標の設定が可能な学習環境における生態心理学的アプローチによる学習困難解消研究の構想}, volume = {1}, year = {2018} }