@article{oai:sgul.repo.nii.ac.jp:00003261, author = {山本, 彩}, issue = {1}, journal = {札幌学院大学心理学紀要, Bulletin of Faculty of Psychology Sapporo Gakuin University}, month = {Oct}, note = {自閉スペクトラム症(以下,ASD)の早期発見・早期支援の体制づくりを検討する際,Young et al.(2020)が開発したアプリケーションThe Video-referenced Infant Rating System for Autism(以下,VIRSA)の活用は,簡便さや感度の高さなどから日本においてもその使用が期待される。しかし日本版VIRSAを開発するためには膨大な準備や臨床研究が必要となるため事前に日本における実施可能性や課題について検討しておく必要があると考えられる。以上から本研究では,日本の発達障害領域の支援者を対象としてVIRSAについての予備的なアンケート調査を行い,日本における実施可能性や課題を検討することを目的とした。結果から,VIRSAは乳幼児の人見知りや親の認識といった要因の影響を受けづらく,また簡便であることなどから支援者にとって魅力的であると感じられたものの,スクリーニングツールとして使用するためには文化差や実施方法の工夫,その後の支援体制の検討など,検討しなくてはならない課題があると考えられた。, When considering setting up a system for early detection of autism spectrum disorder (ASD) and support for the patients, there are high expectations in Japan as well for the Video-referenced Infant Rating System for Autism (VIRSA), an application developed by Young et al.( 2020), due to its high sensitivity and ease of use. However, it is necessary to examine in advance the feasibility and challenges of using it in Japan, as it will require an enormous amount of preparation and clinical studies to be conducted in order to develop a Japanese version of VIRSA. Thus, this study examined its feasibility and issues in Japan by conducting preliminary questionnaires on VIRSA aimed at those who support people with developmental disabilities in Japan. The results found that although they f ind VIRSA appealing as it is not easily influenced by factors such as infants’ shyness and parents’ awareness, and is easy to operate, there are issues to consider, including cultural differences, the ways to adopt it, and a support system after use, before it can be accepted as a screening tool., Bulletin, 論文, Article}, pages = {1--12}, title = {The Video-referenced Infant Rating System for Autism(VIRSA)の日本における適用可能性の検討─支援者への予備的アンケートから─}, volume = {5}, year = {2022} }