@article{oai:sgul.repo.nii.ac.jp:00003297, author = {水島, 梨紗 and MIZUSHIMA, Lisa}, issue = {113}, journal = {札幌学院大学人文学会紀要, Journal of the Society of Humanities}, month = {Feb}, note = {本研究は,高等学校の英語検定教科書に注目し,現行の学習指導要領の下で新設された「論理・表現I」のテキストに中間言語語用論研究の知見がどの程度反映されているかを,断りの発話行為の事例をもとに検証する。8冊の新旧教科書を分析した結果,新しい教科書には旧教科書における課題の多くが依然として残されている一方で,登場人物によるモデル会話のパートを中心に,英語の語用論的側面への配慮が広がりつつある様子も伺われた。本論では,このような検証結果にもとづき,中間言語語用論の理論と実践の融合について考察する。, This study examines the extent to which the new MEXT-approved high school textbooks of English Logic and Expression I reflect the findings from the previous interlanguage pragmatics (ILP) studies, focusing on the speech act of refusal. The investigation results show that although many of the ILP problems related to refusal found in the old textbooks remain unsolved, we can see some improvements in the current new textbooks, especially in the model conversations.?Based on the data, this paper makes suggestions for more integration of theory and practice of ILP in general., Bulletin, 論文, Article}, pages = {79--99}, title = {新英語検定教科書における語用論的インプットの分析─「断り」の発話行為の事例をもとに ─}, year = {2023} }