@article{oai:sgul.repo.nii.ac.jp:00000701, author = {中村, 敦志}, issue = {97}, journal = {札幌学院大学人文学会紀要 = Journal of the Society of Humanities}, month = {Feb}, note = {『荒地』の中で一度だけヒアシンス娘の話す場面がある。それを聞いた語り手は不可解な反応を示して会話が途切れ,二人の関係は急速に冷めていく。唐突にそして断片的に描かれるヒアシンス挿話は,『荒地』の中でどのような解釈が可能なのだろうか。本稿は,『荒地』におけるヒアシンス娘の意義について,1) ヒアシンス娘のモチーフ,2) 語り手の心境,3)「チェス遊び」とヒアシンス園,4) 第2の雷鳴,5) ヒアシンス娘の女性像の5点から考察する。ヒアシンス挿話は断片的で未完成な部分はあるものの,詩の原体験として,『荒地』の中で秘めた輝きを放っている。そして,語り手がヒアシンス娘との体験を語ることさえできれば,断片的な『荒地』全体の物語が繋がる可能性を秘めていると結論づける。, In The Waste Land the hyacinth girl speaks only once. Listening to her memories, the narrator shows an inscrutable response. Then their conversation breaks off, and their relationship cools down. How can we interpret the cryptic hyacinth episode, remembered abruptly in fragments? This paper considers the hyacinth episode in The Waste Land from five viewpoints: 1) the hyacinth girl's motif, 2) the narrator's mental attitude, 3) “A Game of Chess” and the hyacinth garden, 4) the second thunder, and 5) the hyacinth girl's images. The hyacinth episode is fragmentary and incomplete. There is, however, a hidden poetical meaning. If the narrator could notice and express the meaning, the fragmented stories of The Waste Land might be connected and complete., Bulletin, 論文, Article}, pages = {93--104}, title = {『荒地』のヒアシンス娘}, year = {2015} }