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丸山眞男の日本思想史論の問題点
http://hdl.handle.net/10742/1882
http://hdl.handle.net/10742/188284cd7731-bad7-46bc-9d48-5652bd2b6f77
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-05-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 丸山眞男の日本思想史論の問題点 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 朱子学的思惟様式 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 封建的身分制社会 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自然と作為 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 近代的意識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the Chu Hsi School's mode of thought | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | feudal hierarchical society | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nature and invention | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | modern consciousness | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
奥谷, 浩一
× 奥谷, 浩一 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 2411 | |||||
姓名 | OKUYA, Koichi | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 丸山眞男の『日本政治思想史』は戦後の日本思想史研究の画期をなす業績のひとつである.しかし,その後の日本思想史研究の蓄積は,この著作の時代的制約とさまざまな問題点とを明らかにしつつある.丸山は,東アジアの思想圏全体を俯瞰することなく,儒教と朱子学を我が国の封建制社会の支柱となった思想体系とのみみなし,江戸時代初期に強固に確立されたこの思想体系が荻生徂徠などの思想のインパクトを受けて解体され,これと並行して近代的意識が形成されたと解釈する.こうした理解は,この時代の複雑で豊かな思想空間を単純な図式によって把握し,限られた射程の準拠枠によって評価するものである.本論文では丸山のこうした日本思想史論の問題点をアウトラインにおいて提示する. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Masao Maruyama's Nihon Seiji Shisoshi Kenkyu (“Studies on the Intellectual History of Tokugawa Japan”)is among the landmark studies that were published after Japan's defeat in World War II on the history of Japanese thought. However, an array of studies on the history of Japanese thought following the work of Maruyama have elucidated various problems in, and wartime constraints on, this work. Maruyama did not expand his vision to look at other East Asian thought,and he regarded Confucianism and a Neo-Confucian school called the Chu Hsi School as the system of thought that had become the mainstay of Japanese feudalism. According to Maruyama, the system of thought that was solidified in the early Edo era was later broken down under the influence of the thought of Sorai Ogyu and others concurrently with the formation of a modern consciousness. This grasp of the history of thought in the Edo era presents a simplistic picture of the complex thought and the varied thinkers of those days, and Maruyama's frame of reference is not large enough to evaluate the thought of the Edo era. This study outlines some of the issues in Maruyama's studies on the history of Japanese thought. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 教養教育 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Liberal Arts | |||||
書誌情報 |
札幌学院大学総合研究所紀要 = Proceedings of the Research institute of Sapporo Gakuin University 巻 2, p. 59-69, 発行日 2015-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2188-4897 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Issues in Masao Maruyama's Studies on the History of Japanese Thought | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 札幌学院大学総合研究所 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Bulletin |