WEKO3
アイテム
日本におけるgifted という語の受容の課題
http://hdl.handle.net/10742/00003357
http://hdl.handle.net/10742/000033578d0a019f-1942-4f01-8d1e-6b83a88ca223
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
SRG-3-2-001.pdf (522.8 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-04-22 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | 日本におけるgifted という語の受容の課題 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | The problem of acceptance of the word gifted in Japan | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ギフテッド | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会的受容 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自己同一化 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | gifted | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | talented | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social acceptance | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | self-identification | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
小林, 茂
× 小林, 茂
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本論では,日本におけるgifted という語の理解と社会的受容の問題の考察をおこなった。 日本の教育や福祉などの支援機関では高い知能の子どもの適切な支援や支援体制がなされていないことや,生きづらさの問題も懸念されている。そのためアメリカのギフテッド教育が注目されるようになった。だが,日本において才能教育に「ギフテッド」という用語を使用することは適切かが問われる。こうしたことから,gifted やtalented の語にある文化的な背景を語の使用の歴史と元にある言説と影響史を追うことで考察を行った。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | In this paper, I considered the problem of understanding the word gifted and social acceptance in Japan. There are concerns about the lack of appropriate support and support systems for highly intelligent children at organizations in the areas of education and welfare in Japan, and the difficulty in living due to the problem. As a result, the gifted education in the United States has come to the attention in Japan. However, the question is whether it is appropriate to use the term ❛gifted❜ for the education of children with high intelligence in Japan. For this reason, this paper considered the cultural background of word gifted and talented by tracing the history and the underlying discourse and influence. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Article | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 札幌学院大学心理学紀要 en : Bulletin of Faculty of Psychology Sapporo Gakuin University 巻 3, 号 2, p. 1-11, 発行日 2021-02-26 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2434-1967 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 札幌学院大学総合研究所 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | Research Institute of Sapporo Gakuin University | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Bulletin | |||||||||
言語 | en |